Ö-vikssektionens årsmöte 2017

Cirka 70 medlemmar mötte upp till Örnsköldsvikssektionens årsmöte den 12/2 kl. 18.00 på Café UH I Örnsköldsvik.

Mötet inleddes med sedvanliga årsmötesförhandlingar för verksamhetsåret 2016, där Mats Grundström satt som ordförande och Lars Strand som sekreterare. Efter avslutat årsmöte bjöd sektionen mötesdeltagarna på kaffe och smörgåstårta.

Kvällen avslutades med att Bo Eriksson höll ett mycket intressant föredrag om bärgning och pågående renovering av segelbåten Ester som byggdes 1901 av August Plym på Stockholms Båtbyggeri AB. Bakom konstruktionen stod den välkände ingenjören Gunnar Mellgren. I en tidningsartikel från 1902 beskrivs hur Ester under en säsong vunnit första pris i ett dussintal tävlingar. Drygt 30 år senare sjönk hon på 52 m djup sydväst om Normanön i Örnsköldsviks skärgård. Efter att ha legat på havets botten sedan i början av 1930-talet så bärgades Ester 2015 och en omfattande renovering påbörjades. Ester beräknas vara klar för sjösättning igen 2019.